Алтернативи Google Analytics 4 в 2024

Вступ

Google Analytics Universal Analytics набув широкого поширення як потужний інструмент аналітики веб-сайтів в минулому. Google Analytics 4 повторив його успіх завдяки впізнаваності і довіри до минулої платформи, проте зазнав кардинальних змін не тільки з точки зору інтерфейсу, а й з точки зору архітектури, ширшим можливостям і переходу на event-based аналітику, що дозволяє збирати кросс-платформні дані в одну систему. Однак через підвищення складності налаштування Google Analytics 4 та потребу у його постійному обслуговуванні, деякі компанії шукають альтернативні рішення, оскільки не володіють достатніми ресурсами для вдосконалення event-based веб-аналітики. Ну і варто пам’ятати про GDPR, який забороняє використовувати GA4 поза кукі-банером в будь-яких кейсах.

В цій статті я назву найкращі альтернативи GA4 у 2024 році, які пропонують подібні функції, мають свої певні переваги і недоліки, і які точно підійдуть малому та великому бізнесу підтримувати та розвивати веб-аналітику як сервіс і працювати в рамках законів.

Зміст

Безкоштовні системи веб-аналітики, та системи з відкритим кодом

Matomo On-Premise

Matomo On-Premise — це безкоштовна альтернатива Google Analytics та ще й з відкритим кодом, яка зосереджена на конфіденційності та власності на дані. Matomo встановлений на понад 1 мільйон веб-сайтів, і майже 10% із 10 000 найкращих (за трафіком) веб-сайтів у світі обирають Matomo як рішення для веб-аналітики. Matomo пропонує багато тих самих функцій, що й Google Analytics, але має і своє особливості.

Matomo
  • Базова і розширена сегментація та звітування;
  • Гарна візуалізація;
  • Відстеження подій і відстеження цілей як в Google Analytis Universal Analytics;
  • Відповідність GDPR і CCPA, повний менеджмент PII;
  • Немає семплінгу даних, ви володієте всіма даними і бачите їх всі при будь-яких умовах;
  • При правильних налаштуваннях не потребує cookie-банеру, а отже ви зможете необхідні дані без юридичних ризиків;
  • Без ризику що дані використовуватимуться 3-ю стороною (як це робить Google);
  • Немає лімітів збору даних та роботи з API;
  • Встановлюється на ваш веб-сервер, всі дані зберігаються на ньому. Ви володієте 100% даних;
  • Офіційний плагін аналітики для WordPress сайтів;
  • White-label дає можливість стилізувати інтерфейс з вашим логотипом і в корпоративному стилі;

Мої висновки

Matomo — це гарний вибір для компаній, які 1. стурбовані конфіденційністю даних і хочуть мати більше контролю над своїми даними, а також хочуть притримуватись GDPR, 2. Ви хочете бачити всі дані, а не часткові які пройшли семплінг, 3. Ви хочете працювати з власними даними без будь-яких обмежень.

Вважаю дану тулу №1 безкоштовною альтернативою GA4. Базові веб-аналітичні потреби покриваються на 100%. Є інтеграція для E-commerce, звична багатьом, хоч і застаріла на 2024 рік івент-аналітика). Однак Matomo може здатися обмеженою в функціях для більш складної веб-аналітики і знову ж буде необхідна команда, щоб розширити їх.

Із мінусів, можу назвати необхідність веб-серверу. Shared-хостинги не дуже справляються, якщо даних багато, тому рекомендую ставити на окремий VPS/Dedicated сервер із більшим сховищем (SSD). Також On-Premise дистрибютив є “відносно безкоштовним” і розширення функцій, як от Heatmaps, A/B тестування, інтеграція з WooCommerce (плагін електронної комерції для WordPress), кастомні репорти та багато всього іншого – є платними. Так з додатковим функціонал система аналітика може обходитись досить дорого для малого бізнесу.

Mixpanel

Mixpanel – одна із найкращих на ринку систем продуктової аналітики. Саме продуктової, а не веб. Бо має ширші можливості для аналізу крос-платформ. Проте в ній є все необхідне для веб-аналітики і тому вона в мому списку. Відмінною рисою Mixpanel від інших систем є це широкі можливості робочих дошок, що перетворює її на повноцінну BI платформу для аналізу, колаборації, звітування, презентацій, дата-менеджемнту, тощо.

Mixpanel
  • Можливість передачі даних з CDP та Data Warehouse таких як: Segment, RudderStack, Google Tag Manager, Snowflake, Codeless, BigQuery, Codeless, та інших;
  • Дещо складніша інтеграція ніж в Google Analytics 4 / Matomo і іншими веб-аналітичними сервісами. Необхідно вивчити документацію, щоб правильно підключити збір чи передачу даних за допомогою SDK;
  • Добре описана документація по використанню сервісу;
  • Можливість будувати інформативні звіти закріпляючи до них текст, зображення та хайлайтити корисні інсайти;
  • Широкі можливості візуалізації та сучасний інтерфейс;
  • Інтеграція звітів з Figma та Coda, яка полегшить кооперацію з UX/UI-командою, та надасть інсайти для них в єдиному місці;
  • Легкий пошук інсайтів. Система відобразить успіхи та невдачі з будь-яким параметром чи метрикою, яку ви відслідковуєте;
  • Можливість будувати звіти для певної аудиторії людей (команд);
  • Високий рівень безпеки завдяки SSO;
  • Дотримання законів і сумісність із SOC 2 Type 2, GDPR, CCPA тощо;
  • Велика кількість сервісів, з якими можна інтегрувати систему;
  • Імпорт та експорт даних за допомогою API;
  • Відстеження до 20 млн подій/місяць – безкоштовно;
  • Безкоштовна онлайн підтримка електронною поштою і онлайн спільнота;
  • Необмежений по часу сторінг данних;
  • Галерея надбудованих шаблонів звітів;

Мої висновки

Я полюбив Mixpanel за його функції, широкі можливості і доступність для кооперації. Так, ця система є складнішою, так вона буде використовуватись на відсотків 10-20 від всіх її можливостей, якщо у вас малесенький бізнес чи сайт якому не потрібне поглиблене дослідження. Але дана система стане одним з найкращих рішень для продуктових компаній, стартапів, власників додатків, середнього і великого бізнесу. Бо навіть безкоштовна версія дає стільки можливостей, що їх вистачить, щоб покрити базові потреби і вона привабить вас перейти на платні тарифи не через обмеження, а через свої мега-круті функції.

Amplitude

Ще один представник продуктової аналітики, який добре підходить для веб-аналітики. Більше року я працював з даною системою як продуктовий аналітик (на платному тарифі), де була виключно аналітика веб-сайту. Тобто використовувалась вона як веб-аналітична тула. Amplitude може стати гарною заміною GA4, якщо у вас є час на налаштування власних звітів. Досить гарний конкурент для Mixpanel, але без представлення певних можливостей які не часто використовуються на практиці.

Amplitude
  • AI асистент. Достатньо просто написати текст з запитанням і отримати звіт;
  • Широкі можливості кросс-інтеграції між сервісами. Вбудовуйте звіти в Slack, Miro, Atlassian, тощо;
  • User Journeys аналітика;
  • Галерея надбудованих шаблонів звітів;
  • Моніторинг до 50 тис користувачів/місяць;
  • Трансформація застарілих даних під новий вид/формат;
  • Доступний API для експорту даних;
  • Інтеграція з Data Warehouse через API дає змогу імпортувати та експортувати необмежену кількість даних;
  • Безкоштовний запис сеансів із подвійним шифруванням чутливих даних користувачів (до 1000 сесій на місяць);
  • GDPR/СCPA-френді за правильних налаштувань;

Мої висновки

Amplitude є гарним рішенням, якщо знову ж таки у вас є людина, яка працюватиме з їх SDK. Інтеграція веб-сайту з сервісом є складнішою, ніж з GA4 і забере не мало часу. Візуалізація звітів досить лаконічна. Нічого зайвого, але хотілося б трохи більше можливостей візуалізації. Безкоштовного пакету вистачить для не великих веб-сайтів, стартапів. Але з ростом трафіку, а також для кращого розуміння поведінки користувачів ви змушені будете перейти на платні тарифи. За наявності хорошого продуктового аналітика дана тула може принести бізнесу дуже багато інсайтів. При тому, часу вона вимагатиме менше на інтеграції з великою кількістю додаткових продуктів які ви використовуєте в роботі, якщо порівнювати з GA4, де ви отримуєте все одразу, але інтеграції практично відсутні, АРІ обмежене і ви маєте задовільнятись тим що є.

Heap

Heap – це ще один представник продуктової аналітики і останній в мому списку. Даний продукт легко інтегровується з вашим сайтом і починає збір базових даних за допомогою одного коду, як це реалізовано і в GA4 і інших веб-аналітичних сервісах. Вам не прийдеться так глибоко занурюватися в SDK даного продукту, якщо в цьому немає необхідності.

Heap
  • Доступ до базових аналітичних звітів;
  • SSO;
  • Трекінг до 10 тис сесій на місяць;
  • Широкі можливості по інтеграції з іншими сервісами, Data Warehosue, CRM, тощо;
  • Привабливі для ока звіти;
  • GDPR/СCPA-френді за правильних налаштувань;
  • Доступне API;

Мої висновки

Даний сервіс не просто так отримав таку малу кількість перелічених особливостей, оскільки він надає дуже мало можливостей у безкоштовній версії. Так, він легко встановлюється, він GDPR-френдлі, в нього є ряд інтеграцій, API і він певних кейсах він стане кращою алтернативою GA4, але його малий функціонал в безкоштовній версії не дозволяє мені написати більше нічого доброго про даний продукт. А також в нього є велика кількість недоліків, як от збереження даних лише за останні 6 місяців, немає csv експорту в безкоштовній версії і взагалі всі базові і такі необхідні речі стартують лише в платних тарифах, які теж не тішать своєю довговічністю даних. Так найдешевший тариф зберігатиме ваші дані лише 1 рік. Що дуже мало для того, щоб робити якісь веб-аналітичні висновки.

Open Web Analytics (OWA)

Дуже проста тула, для дуже базової веб-аналітики. Проте його цілком достатньо, щоб отримати основну інформацію про ваш трафік на сайт. Десяток готових сторінок звітів, можливості фільтрації і сегментації присутні, тому ця тула заслуговує на те, щоб бути тут як одна із найпростіших веб-аналітичних продуктів.

Open Web Analytics (OWA)
  • Легкий та простий у використанні інструмент аналітики з відкритим вихідним кодом;
  • Потребує встановлені на ваш веб-сервер (хостинг) для використання;
  • Володіє основними функціями аналітики, такими як відстеження відвідувань, переглядів сторінок та джерел трафіку, та десятками інших параметрів і метрик;
  • Є можливість запустити інструмент на власному домені чи в директорії. Наприклад, owa.site.com, або site.com/owa/;
  • OWA — настроювана веб-аналітика, яку можна розширити відповідно до ваших потреб володіючи PHP та SQL;
  • Присутня легка інтеграція з WordPress через плагіни, як от Open Web Analytics for WordPress*;
    * – Не рекомендую встановлювати не популярні і застарілі плагіни як цей. Робіть це на власний ризик.
  • Обмежені можливості для розширеної аналітики в базовій версії без доопрацювань;
  • Розширений API до даних забезпечує можливість працювати з “сирою інформацією” і відображати її в будь-яких BI-тулах при достатніх навичках;
  • OWA не є GDPR-френдлі веб-аналітикою і підтримує рамки конфіденційності, в рамках правильних налаштувань збору і дотримання політики конфіденційності (через cookie банер);
  • Є вбудований функціонал теплових карт (heat maps);
  • Є вбудований clickstream (user flow);

Мої висновки

Тула є посереднім, відносно безкоштовним рішенням для малого бізнесу. Вимагає витрат лише на оплату хостингу, проте не додаткових, бо її можна встановити на вже оплачений вами пакет хостингу. Не вимоглива до ресурсів, тому швидкість сайтів не постраждає. Але базово володіє досить обмеженими можливостями. Її інтерфейс морально застарілий і якщо ви бажаєте використовувати дані для презентацій – прийдеться подумати про їх передачу і трансформацію в інші BI-тули як от PowerBI, Looker, тощо… Для більш широких можливостей потрібен програміст зі знаннями PHP, SQL, що перетворить безкоштовну систему в платну із розрахунком витрат на людино-години. Можна використовувати, якщо ви не хочете розбиратися з GA4, вам потрібна базова веб-аналітика і ви вмієте встановлювати додаткові тули і скріпти на ваш хостинг. Ще одним мінусом є підтримка від ком’юніті і не часті оновлення.

Piwik Pro

Piwik Pro (колись просто Piwik) один із продуктів компанії Matomo, який живе незалежно і має дещо іншу особливість. В безкоштовній версії всі дані зберігаються на серверах Piwik, аналогічно як це робить Google. Але при тому ви всерівно будете GDPR-френді, бо дані зберігаються в Європі, а не США і не передаються стороннім компаніям.

Piwik Pro
  • Збереження даних на серверах Piwik безкоштовне;
  • Базова і розширена сегментація та звітування;
  • Нормальна візуалізація;
  • Відстеження подій і відстеження цілей як в Google Analytis Universal Analytics;
  • Відповідність GDPR і CCPA, повний менеджмент PII;
  • Немає семплінгу даних, ви володієте всіма даними і бачите їх всі при будь-яких умовах;
  • При правильних налаштуваннях не потребує cookie-банеру, а отже ви зможете отримувати всі необхідні дані без юридичних ризиків;
  • Без ризику що дані використовуватимуться 3-ю стороною (як це робить Google);
  • Збирає до 500 тис подій / місяць безкоштовно;
  • Тривалість збереження даних – 14 місяців;

Висновки

Piwik Pro може стати гарною альтернативою GA4, якщо ви надалі хочете зберігати дані на інших серверах і не заморочуватись з налаштуванням свого (як з Matomo On-Premise). Дана тула має практично всі функції Matomo On-Premise, але є певні обмеження. Це 500 тис. подій на місяць і збереження ретро даних лише 14 місяців. Якщо для вас не важливі дані за минулі роки, а також у вас не настільки великий трафік – даний продукт буде досить гарною альтернативою. Ви також можете збирати веб-аналітику поза кукі-банером, у вас буде широкий функціонал “з коробки”, вам не доведеться витрачати час на складні налаштування. Piwik Pro також володіє широким API і SDK. Але в нього відсутня пряма інтеграція з Data Warehouse, що не дозволить вам передавати і зберігати сирі дані в себе.

GoAccess

GoAccess
  • Аналізатор логів з відкритим вихідним кодом, який надає детальні звіти про трафік веб-сайтів;
  • Must-have тула для розробників, які не працюють з більш складними тулами, але хочуть читати логи зручно для швидкої реакії на проблеми і недоопрацювання;
    Серед можливостей:
    • аналіз hit-ів (кліків);
    • аналіз запитів до сервера (не пошукових);
    • аналіз джерел (по IP, хостнеймам, ASN, та геолокації);
    • аналіз трафіку з операційних систем, браузерів;
    • аналіз віртуальних хостів, рефералів, реферальних доменів;
    • аналіз HTTP-запитів;
    • аналіз по MIME-типам файлів;
    • аналіз шифрування (TLS-версій і алгоритмів);
  • Реальний аналіз в режимі реального часу та можливість виявлення ботів;
  • Працює практично зі всіма веб-логами (Apache, Nginx, Amazon S3, Elastic Load Balancing, CloudFront, Caddy тощо);
  • Красива інформаційна панель терміналу;
  • Доволі простий і зручний веб-інтерфейс, але обмежені можливості для візуалізації даних;
  • Працює на ncurses бібліотеці, для розширення можливостей потрібні знання мови C;

Мої висновки

Тула має стати додатковим джерелом аналітики для кожного веб-розробника, який ще досі не практикує аналіз логів, дебагінг, але займається постійною підтримкою продукту і хоче отримати більше інсайтів для своєї роботи. Я б рекомендував розглядати GoAccess як додаткову тулу для аналітики. Вона не може покрити базові потреби веб-аналітики сповна, але добре доповнює їх. Що неодмінно покращить ваш аналіз. Рекомендую її як must-have тулу яка аналізує логи в реальному часі. Також, додам, що дана тула є прекрасною альтернативою Screaming Frog Log File Analyzer яку часто використовують сенйорні SEO-спеціалісти у своїх цілях. Із моїх читачів, які займаються SEO – рекомендую глянути саме на цю тулу і перестати платити за жабу =)

Yandex шMetrika

Тут мав би бути скріншот, але я не відвідав даний сайт з своїх міркувань і вам не раджу.

Не зважаючи на свою популярність в минулому і досить широкі функції ця система є підарською не рекомендованою для використання. Тому, я не раджу розглядати її як альтернативу чи як допоміжний сервіс, звісно якщо ви не хочете передавати дані своїх відвідувачів сайту напряму в ФСБрФ.

Мої висновки

Дана система веб-аналітики була чудовою альтернативою в минулому, проте зараз всі продукти компанії Yandex стали повним гівном добровільно-примусово підконтрольні ФСБ. Я не рекомендую користуватися даною системою за жодних умов, особливо якщо ви любите свій бізнес та своїх клієнтів. Ну а якщо ви любітєль сруского міра – то чекаю вашої смерті.

Висновок

На ринку дуже багато безкоштовних продуктів для веб-аналітики. Якісь є базовими, якісь із досить широкими можливостями, але вони потребують витрачання часу на їх обслуговування чи правильне налаштування. Тому дана стаття буде розширятися і додаватимуться нові продукти, які можуть стати вам у нагоді. Серед представлених зараз продуктів я б виділив декілька, а саме:
Matomo On-Premise – є найкращою альтернативою GA4 сьогодні. Він надає все найбільш необхідне для вимірювання ефективності сайту, та перевершує можливості вже закритої старенької Google Analytics Universal Analytics.

Якщо ж ваш бізнес потребує не просто аналітики, а й більше інсайтів, створення продуктової аналітики і ви стрімко розвиваєтесь, та помітили, що функціоналу GA4 просто не вистачає – то слід дивитися в сторону Mixpanel та Amplitude, оскліьки саме вони є фаворитами в продуктові аналітиці. Навіть безкоштовні версії цих сервісів нададуть вам більше інсайтів, а ніж ви могли отримати в GA4.

Також для додаткової аналітики, я рекомендую всім обзавестися аналізатором логів, якщо його в вас ще немає. Простим, але досить якісним рішенням для аналізу логів стане GoAccess. Якщо ви SEO-спеціліст, розробник, DevOps… Дана тула дасть багато корисної інформації всім.

Решта безкоштовних сервісів і продуктів мають право на життя, оскільки в них є вдосталь функцій, щоб покрити базові потреби, але їх слід розглядати, якщо вище перелічені продукти і сервіси не відповідають вашим вимогам.

Залишити коментар